Większości hasło „roboty drogowe” kojarzy się wyłącznie z budową dróg. W praktyce to znacznie szersze pojęcie, które obejmuje nie tylko tworzenie nowych tras, lecz także modernizacje i naprawy już istniejących, a nawet zagospodarowanie terenów w pobliżu ulic. Co dokładnie zalicza się do robót drogowych?
Budownictwo drogowe obejmuje praktyczne i teoretyczne kwestie związane z budową i eksploatacją infrastruktury drogowej takiej jak konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych. Chociaż jego podstawę stanowi budowa dróg, wbrew pozorom nie skupia się wyłącznie na kładzeniu nawierzchni na nowo powstających trasach.
Co można zaliczyć do robót drogowych?
Budowa dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą
Za roboty drogowe uznaje się wszystkie prace prowadzone w ramach budowy nowych ulic, to znaczy prace przygotowawcze, np. oczyszczanie terenu z drzew i krzewów, roboty ziemne, czyli wykonanie wykopów i nasypów oraz wyrównanie podłoża, stabilizację gruntu przez wzmocnienie go warstwami kruszywa, piasku albo innego materiału, a także układanie mas asfaltowych – warstwy podkładowej, wiążącej i ścieralnej oraz zagęszczanie nawierzchni przy użyciu walców drogowych.
Roboty drogowe to również tak zwane prace pomocnicze, czyli budowa chodników, ścieżek rowerowych, parkingów, zatoczek i placów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, to znaczy elementami małej architektury, sieciami elektrycznymi, oświetleniem, sygnalizacją świetlną, kanalizacją deszczową i sanitarną, siecią gazową czy nasadzeniami.
Konstrukcje drogowe zgodnie z definicją nie kończą się bowiem na asfalcie – obejmują także pobocza, chodniki, ścieżki rowerowe i wszystkie elementy, które się na nich znajdują.

Remonty nawierzchni bitumicznych i nie tylko
Poza tym roboty drogowe obejmują również remonty dróg. Remonty w zależności od stanu nawierzchni mogą być całkowite lub cząstkowe. Całkowite polegają na ściągnięciu starych warstw asfaltu – frezowaniu – i położeniu nowych albo, jeśli to konieczne, na odbudowie trasy od podstaw. Zaś cząstkowe skupiają się na usunięciu ubytków, kolein, spękań lub innych uszkodzeń, które negatywnie wpływają na bezpieczeństwo użytkowników drogi.
Remonty cząstkowe często nie wymagają zamykania ulic i planowania objazdów. Jeśli wykonuje je się z wykorzystaniem mas bitumicznych na zimno, z drogi można korzystać od razu po zakończeniu prac. Asfalt na zimno nie musi bowiem wysychać.
W remontach nawierzchni bitumicznych specjalizuje się m.in. firma Radpol: https://rad-pol.pl
Inne prace drogowe
To jednak nie koniec. Oprócz budowy i remontów dróg do robót drogowych zalicza się również m.in. odtworzenia nawierzchni, równanie nawierzchni nieutwardzonych oraz tworzenie przepustów drogowych.
Odtworzenia, czyli wykonanie poszczególnych warstw konstrukcji tak, aby były zgodne z już istniejącymi, przeprowadza się np. po wykonaniu prac instalacyjnych. Wówczas przywraca się drogę do stanu pierwotnego.
A co z równaniem nawierzchni nieutwardzonych? Jeśli ulica nie jest pokryta asfaltem albo innym trwałym materiałem, w ramach robót drogowych można ją co jakiś czas wyrównywać i wzmacniać, żeby zredukować odkształcenia powstałe w wyniku ruchu pojazdów.
Dodatkowo prace drogowe mogą obejmować także tworzenie przepustów – konstrukcji rurowych lub tunelowych, które umieszcza się pod jezdnią albo chodnikiem, żeby umożliwić swobodny przepływ wody.